___________________________________________________________________________________________

LONELY LATE NIGHT SONGS

Ensamma nätter i smutsiga lakan ersätter nattliv, tankarna förvirrar mina känslor och minnen hänger i luften lika tungt som regnet. Isolationen är temporär men intensiv, som det mesta i mitt liv.







Just nu heter låtlistan lonely late night songs och här är lite om några av låtarna.

BARRY ADAMSON - SWEETEST EMBRACE. Nick Cave målar mina känslor i text och alla spår av sömn ger vika för tankar. Jag älskar dig men vill inte ha dig, kärleken är inte död men det är vi. To think we can find happiness hidden in a kiss, that's the greatest mistake there is.  

NICK CAVE - ARE YOU THE ONE THAT I'VE BEEN WAITING FOR. Are you the one that I've been waiting for? We will know, won't we? The stars will explode in the sky. But they don't, do they? Stars have their moment then they die. (Han säger det bättre själv)

PIPILOTTI RIST - I'M A VICTIM OF THIS SONG. Jag har ingen aning om vem Pipilotti Rist är och vad hon har gjort innan, men med den här covern på Chris Isaaks "Wicked Game" vann hon mig direkt. På tiden då tre låtar tog en natt att ladda hem på napster, fann jag denna på en bränd blandskiva hemma och började skratta när sången blir falsk och hysterisk. Nu har skrattet dött och jag inser hur genialisk den här låten faktiskt är. 

BAUHAUS - WHO KILLED MR MOONLIGHT. Bauhaus brukar väcka hundra känslor och noll tankar hos mig, men den här låten är ett undantag. Med den får känslorna och tankarna tävla om min uppmärksamhet. Bäst är den när jag känner mig jobbigt vuxen och faktiskt undrar vem det var som sköt nostalgin och oskuldsfullheten. Och övergången från den till Velvet Undergrounds "Heroin" kan vara bästa övergången i blandband och låtlistors historia.

THIS MORTAL COIL - SONG TO THE SIREN. Elizabeth Fraser har dödat mitt hjärta livet igenom, utan att jag ens vetat om det. Från att höra Cocteau Twins ur pappas högtalare som barn, lyssna på "Teardrop" med Massive Attack på repeat i tonårstragedi, och tillslut skära mig i hjärtat till den här låten. Utan att veta att det var Elizabeth som sjöng allihop. En fin detalj är att hon hade en affär med Jeff Buckley, vars pappa Tim Buckley skrev originalet (som faktiskt är ännu bättre).

Och LEONARD COHEN - LOVER LOVER LOVER/WHO BY FIRE/WAITING FOR THE MIRACLE... Ingen kan sjunga soundtrack till ensamma nattliga tankar som Leonard Cohen. Ingen.